Запишете час сега

Не отивай там, където пътят може да те отведе; вместо това иди там, където няма път и остави следа.

~ Ралф Уолдо Емерсън

Масаж

тест

Кой масаж е подходящ за мен?

Как да върнеш баланса, да се заредиш със здраве и с позитивна енергия. Направи теста

Ваучер за

масаж

Подари здраве и релакс

Най-хубавият подарък е здравето, а най-ценните подаръци са тези, които правим за своите любими хора.

Вижте повече

Масажи

и терапии

Вижте повече

Защо е полезен

масажът

Вижте повече

Подарък за Осми март

ПРОЛЕТНА ПРОМОЦИЯ 2019.
Оригинален подарък за осми март за вашата любима, майка, близка или приятелка. Най-хармоничният подарък за жена в най-женският месец от годината! Подарете здраве, емоция, грижа и красота, хармония и баланс за тялото и душата! Промоцията важи от 1-ви до 10-ти март.

Вижте още

Масаж на терапевта

Лечение съобразено с вашите специфични оплаквания и проблемни зони. Терапевтите ни ще комбинират различни ефективни и иновативни техники предназначени за облекчаване на болката, възобновяване на енергията и релаксация.

Вижте още

Високо препоръчван от TripAdvisor

Посетете TripAdvisor »

Стреса, съня и умората и какво знаем за тях

Връзката между стреса, съня и умората

Умората е естествено състояние на организма. Когато най-после денят приключи, може да се усещаме изчерпани, отпаднали или сякаш ни липсва енергия. Достатъчно е да се наспим и се събуждаме отново бодри, енергични и готови за новия ден.
Но понякога дневното напрежение не утихва, мислите ни не могат да се откъснат от свършеното и несвършеното, от десетките неразположения или възникнали проблеми. Случва се да заспим трудно, да се будим често, а на сутринта да се чувстваме уморени – сякаш не сме лягали. В повечето случаи това състояние се обяснява с влиянието на стреса.

Стрес и умора

Стресът е реакцията на организма към промените в средата и условията, в които той съществува.

  • Физическият стрес е последица от неблагоприятни външни условия – прекомерна температура или студ, от интензивни физически натоварвания или нараняване.
  • Психическият стрес идва при твърде много задачи, прекомерни очаквания и изисквания на околните към нас, отговорности, които повишават тревожността и напрежението.
  • Стрес от обездвижване – това че седим цял ден на стола пред монитора или на волана, тялото ни също приема за стрес. То е създадено, оформено и усъвършенствано за движение. Прекараните часове в неестествената за него седяща поза го обездвижват, натоварват несъразмерно отделни стави и групи мускули. Постоянните повтарящи се движения в работата ни водят до възпаления на ставните структури и нервите. Появяват се болки във врата и раменете, в гърба, заболява и кръстът, остри болки в китката и/или лакътя могат да пречат на работата ни. Появяват се типичните за стреса лесна уморяемост и трудно възстановяване, раздразнителност и тревожност.

Обясняват стреса и като адаптационен синдром, чието развитие минава през три фази:

  • Първа фаза – организмът изпитва тревога и напрегнатост поради засиления натиск на обстоятелствата.
  • Втора фаза – организмът активира всичките си сили и се опитва да се адаптира към новата ситуация.
  • Трета фаза – при продължително или много високо напрежение, организмът се изтощава и адаптационният му резерв се изчерпва.

Когато промените са по-плавни и не заплашват самото ни оцеляване или натискът е по-мек, организмът ни успява да се адаптира без прекомерен разход на жизнена енергия. Така всъщност се осъществява развитието и усъвършенстването. Но когато стресиращите факторите са много силни или действат по-дълго време, се стига до третата фаза – изтощението. То се преживява като дълбока умора и е свързано с дисбаланс на целия организъм.

По какво да разпознаем умората

Тя се характеризира чрез множество различни симптоми, които рядко се проявяват едновременно, но все пак, ако

  • сте загубили енергичността си
  • чувствате се вяли и отпаднали
  • изпитвате мускулна слабост
  • концентрацията и вниманието ви са отслабнали
  • мисленето ви е по-бавно
  • производителността ви намалява
  • забавени са реакциите ви
  • раздразнителни сте и прекалено емоционални
  • появява се усещане, че не се справяте
  • чувствате се недоспали и сънливи
  • рязко се променя апетитът ви
  • появява се често главоболие
  • по-често боледувате и т. н.

най-вероятно не успявате да се възстановите и трупате твърде много умора. Понеже тези симптоми съпровождат и различни заболявания, щом усетите някои от тях, най-добре е да посетите лекаря си. А ако той изключи евентуалните болестни състояния, то значи е дошло наистина време, да си осигурите адекватна почивка.

Сънят като преодоляване на умората

Ежедневният сън е най-мощното средство за възстановяване на организма от умората на деня. За здрав възрастен човек са необходими около 7 – 8 часа пълноценен нощен сън. Това е времето, когато – при привиден покой и намалени жизнени функции – се осъществяват детоксикиращи, възстановителни и оздравителни процеси, които поддържат тялото в добра кондиция.

Сънят се състои от две отделни фази – бърза и бавна. Бързата се характеризира с повишена активност на мозъка и нервната система и тяло в покой. При бавната е обратното – активно тяло и забавена дейност на нервната система и мозъка. Фазите се групират в цикли от около 1,5 – 2 часа. Необходими са няколко пълни цикъла за добро психическо и физическо възстановяване.

Когато сънят е кратък и/или накъсан от чести събуждания, жизнените процеси, характерни за отделните фази, не протичат с необходимата пълнота и качество. Затова сутринта се будим без да сме отпочинали, а същевременно кисели, вяли и разсеяни.

Някои последици от недостига на здрав сън

  • Недоспиването формира така наречения сънен дълг и колкото по-голям е той, толкова повече умора натрупваме
  • Намалява отделянето на хормона на растежа, който отговаря за обновлението на тъканите и органите
  • Увеличава се отделянето на грелин – хормонът на глада. Организмът ни се опитва да компенсира недоспиването с храна, което пък води до по-високо тегло
  • Мозъкът не отпочива добре и това се проявява като забавяне и влошаване на познавателните процеси, раздразнителност и емоционална неустойчивост
  • Преумората предизвиква така наречения „микросън“ – заспиване на мозъка за няколко секунди, независимо от времето и дейността. Той е в основата на значителна част от автомобилните и трудови злополуки


Колкото по-голям е натрупаният сънен дълг, толкова по-трудно е компенсирането му и толкова по-застрашени сме от функционални нарушения и възможни болест

Циркадните ритми

Друго съществено условие за качествен сън е оптималната работа на биологичния часовник. Това е механизмът, който синхронизира жизнената ни дейност с 24 часовия денонощен ритъм. Понеже организмът не следва точно денонощието, този механизъм е наречен циркаден (около дневния, с приближаване до дневния) ритъм.

Той е настройван хилядолетия наред, през които човекът е заспивал при стъмване и се е събуждал на зазоряване. Затова когато днес работите на смени, предпочитате да се забавлявате до среднощ и да спите сутринта или прелитате със самолет няколко часови зони, се чувствате зле. Налага се да спите, когато тялото ви е настроено да будува и да е активно, и да будувате, когато ви е нужен покой, за да са максимално ефективни възстановителните процеси.

Малко или много биологичният часовник се адаптира, но ако промените са твърде чести, адаптацията не е особено резултатна. Липсата на добра почивка води до умора, дезориентираност, лоша концентрация и координация, влошени функции на нервната система.

Можем ли да се опазим от умората и стреса

До голяма степен тя е следствие от лош или никакъв дневен режим и недостатъчни грижи за нас самите.

  • Опитайте се да следвате постоянен денонощен ритъм. Хранете се по едно и също време, заспивайте и се събуждайте по едно и също време, фиксирайте основните си дейности през деня. Това ще позволи на биологичния часовник да се адаптира и да работи в максимален синхрон с циркадните ритми, а на организма – да не изпитва стрес при непрекъснатите промени в дневната програма.
  • Спете достатъчно – по възможност в тъмната част на денонощието. Не яжте преди сън, не приемайте стимулиращи средства – кафе, чай и др. Осигурете си максимално удобно и комфортно легло, спете на тъмно, тихо и хладно.
  • Хранете се пълноценно и балансирано – подбирайте продукти, които ще ви доставят достатъчно белтъчини, въглехидрати и полезни мастни киселини, витамини, минерали и фибри, без да ви натоварват с излишни мазнини, захар, сол, изкуствени добавки. Доброто храносмилане и усвояване на храната е част от качественото възстановяване.
  • Бъдете физически активни – постоянните, съобразени с възможностите ви физически натоварвания, тонизират организма, умножават капацитета на всички жизнени системи, повишават издръжливостта, оптимизират метаболизма ви. Ставате по-устойчиви на физическата умора и сънят укрепва.
  • Спрете цигарите, намалете кафето, бъдете разумни с алкохола.

Масаж против умората и стреса

Обездвижването е сред водещите рискови фактори за най-опасните съвременни болести. То създава всеки дискомфорт всеки ден, повишава уморяемостта и буквално разболява тялото. Проблемите с опорно-двигателния апарат и дегенеративните заболявания непрекъснато се увеличават сред все по-млади хора.

Когато изпитвате болки в ръцете, гърба, коленете, врата и раменете търсите най-безболезнената поза и изкривявате стойката си. Това влошава дишането. По-малко кислород означава по-лоша мозъчна дейност и по-бърза уморяемост.

А ако вече болките са се появили и сресът и умората са на лице, то в такива случаи масажите могат да направят чудеса. Те

  • Отпускат мускулите, освобождават и тонизират нервните влакна, намаляват болката и повишават обема на движенията.
  • Повлияват възпаленията и болезнеността чрез подобрено хранене на тъканите и ускорени регенеративни процеси.
  • Подобрената циркулация на кръвния поток подхранва и съживява всяка клетка и стимулира енергийните процеси, а повишената енергия на тялото пъди умората.
  • В същото време кръвта отмива и отнася отпадните продукти от обмяната и пречистеният организъм връща жизнеността си.
  • Сред доказаните ползи от редовното масажиране е релаксирането на нервната система и подобряването на съня.

Това е напълно достатъчно масажът да се превърне в едно от основните ни средства за преодоляване на умората и стреса и възстановяване на здравето, баланса и тонуса.

© Масажно студио Падмалая, гр. София. Всички права запазени. Копирането, изменянето, възпроизвеждането, адаптирането и поставането по други сайтове на съдържанието на тази статия, целият й текст или части от него не е разрешено. Можете да споделите статията използвайки иконките за споделяне в долния десен ъгъл или чрез директен линк към тази страница.

Подари сила и енергия, подари настроение и хармония

подарък за мъж

Масажът – перфектният подарък за мъжете, които са истински ценени и обичани!

Повечето подаръци за мъже са скучни, банални или необмислени. Истината е, че да избереш оригинален мъжки подарък е трудна задача.

Вижте повече

Подари внимание и грижа, подари здраве и баланс

подарък за жена

Винаги е време за оригинални подаръци, когато ни е грижа. Без значение дали има повод или не, жените обичат подаръци, направени с отношение и ангажираност.

Жените са сетивни и чувствителни. Те откликват на заобикалящата ги реалност чрез телата си. Женското тяло мигновено реагира на емоции, стрес, преумора или пренатоварване. Именно заради това...

Вижте повече

От какъв масаж имаш нужда?

Масаж тест - Кой масаж е подходящ за мен?

В различните дни от ежедневието си сме в различни отношения с тялото си. Понякога сме мотивирани да го слушаме и да се грижим за него, друг път силите ни стигат единствено да се стоварим изтощени върху леглото. Кажи ни как се отнасяш към себе си, за да ти покажем как да върнеш баланса, да се заредиш със здраве и позитивна енергия.

Масажът е един от ефективните и приятни начини да чуем истинското си Аз, да релаксираме, да изчистим стреса и напрежението, да си върнем жизнеността и добрата физическа кондиция. Настоящият тест ще ти даде насоки как да избереш вида масаж, който най-добре ще помогне да преодолееш физическото или емоционално неразположение и заедно ще поработим върху изчистването на блокажите.

Вижте повече